Завідувач кафедри психології освіти, професор Дуткевич Т.В, опублікувала розділ у колективній монографії Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том ІІІ: Констатації та діалоги в просторі науки та освіти (Конін – Ужгород – Київ – Херсон):
Дуткевич Т.В. Рефлексивно-історичний підхід до психологічної структури громадянськості особистості. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том ІІІ: Констатації та діалоги в просторі науки та освіти [колективна монографія] / [Наукова редакція: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький]. Конін – Ужгород – Київ – Херсон: Посвіт, 2020.
Показано, що зАвтор висвітлює формування поглядів на психологічну структуру громадянськості особистості від другої половини ХІХ і по теперішній час. міни у поглядах на психологічну структуру громадянськості являють собою динамічне співвідношення між трьома парами тісно повʼязаних полярних складників, які функціонують подібно до сполучених посудин, а саме:
- Цінності: національні – наднаціональні (імперсько-патріотичне, інтернаціонально-патріотичне).
- Можливості громадянина у громаді: самодіяльність (індивідуальне) – підпорядкованість (масове, соціальне).
- Можливості громадянина у державі: законослухняність, відданість –державотворчість.
Охарактеризовано зміну поглядів на психологічну структуру громадянськості за такими періодами: межа ХІХ і ХХ століть, доба УНР – 1917-1920 рр., 20-90 роки ХХ століття, початок ХХІ століття.
Зроблено висновок, що сучасний варіант поглядів на психологічну структуру громадянськості особистості являє собою гармонізовані співвідношення складових, а саме: поєднання національних і загальнолюдських цінностей, активність у громаді і у державі, почуття захищеності свобод і прав державою.